Leerlingen in de kijker

Welkom op de pagina Leerlingen in de kijker

Smeer-Ze

redactie : 22 oktober 2018 19:33 : Leerlingen in de kijker

SGW deed naar jaarlijkse gewoonte mee aan de Week van de Fair Trade. Een week waarin de Oxfam Wereldwinkel nog extra nadruk wil leggen op het kopen van eerlijke producten, producten waarvoor de boeren in het Zuiden wel het geld krijgen dat ze verdienen.

Ook dit jaar organiseerden de vrijwilligers van onze Oxfamwinkel een Smeer-Ze-actie. Ze deelden gratis boterhammen met choco, plaktattoos en folders uit waar informatie in staat over de bedoeling van deze mooie actie.

De Smeer-Ze-actie gaat niet alleen over eerlijke handel, maar ook over de donkere waarheid achter choco. Namelijk extreem arme boeren, toenemende kinderarbeid en massale ontbossing. Aangezien de grote chocoladebedrijven niet genoeg doen om deze problemen aan te pakken, deelden wij boterhammen uit met (h)eerlijke Oxfam-choco. Met als slogan: draai niet rond de pot. Pas de regels aan! Op deze manier proberen we de politici duidelijk te maken dat er verandering moet komen.

Tijdens onze Smeer-Ze-actie werden er een heleboel boterhammen verdeeld, op precies te zijn 33 broden, aan onze leerlingen.

Foto’s van dit eetfestijn vindt u hier.

Met dank aan;

Bakkerijen:

 

Zij sponsorden de broden.

En met dank aan onze Oxfam-leden, voor het smeren en uitdelen van de boterhammen.

Er is geen reactiemogelijkheid

Overleven een kunst!

redactie : 5 oktober 2018 09:37 : Leerlingen in de kijker, Sport

Strijdvaardig trokken ze naar de Blaarmeersen: een enthousiaste groep leerlingen én dappere leerkrachten durfden de Survival Trophy aan. De foto’s zeggen het allemaal …

Er is geen reactiemogelijkheid

Kunst op school

redactie : 11 juni 2018 10:38 : Leerlingen in de kijker

Heb je deze kleurrijke insecten al gespot op SGW? De derdejaars verspreidden ze deze week.  Ze pasten in de lessen P.O. de techniek van Pos Cosmo toe en versierden de school met tijdelijke kunst (in de vorm van insecten). Wie zoekt, die vindt!

 

Er is geen reactiemogelijkheid

De kleine Cervantes (bis)

redactie : 11 juni 2018 10:24 : Leerlingen in de kijker

Yasmine Rooms (2GL) is geselecteerd om jurylid te zijn voor het VRT-project ‘Lang zullen we lezen’, dat mevrouw Blieck kwam voorstellen op het slotfeest van de kleine Cervantes. Yasmine vormt samen met een paar leerlingen van andere scholen de ‘kleine Cervantes’ jury voor 2018.

Op 30 april startte de campagne van LangZullenWeLezen, het mobiliserend lees- en boekenproject van de VRT, met de uitreiking van LangZullenWeLezen-trofeeën in 10 categorieën. Op 30 april kwam ook het webplatform van LangZullenWeLezen online.

Langzullenwelezen.be

Er is voor het webplatform een samenwerking met Meta4Books (via boek.be) rond de database van de boekenbank. Bedoeling is dat zoveel mogelijk lezers op langzullenwelezen.be zich registreren en er een bibliotheek aanleggen van boeken die ze hebben gelezen/zullen lezen. Hier kunnen alle titels in komen en ze kunnen hun mening achterlaten via blogs en ratings.
De VRT-ambassadeurs doen dat ook, maar enkel voor recent Nederlandstalig aanbod (uitgegeven tussen 1 september 2017 en 31 augustus 2018).

Vakjury’s

Vanaf 17 september kan het publiek dus stemmen voor de LangZullenWeLezen-trofeeën binnen de volgende 10 categorieën:

  1. Prenten- en kinderboek (tot 12 jaar)
  2. Jeugdboek (tot 16 jaar)
  3. Fictie
  4. Thriller & Detective
  5. Poëzie
  6. Actualiteit
  7. Geschiedenis
  8. Mens & Maatschappij
  9. Kunst & Cultuur
  10. Strip & Graphic Novel

De longlist telt 100 titels, 10 per categorie. Enkel recent Nederlandstalig aanbod (uitgegeven tussen 1 september 2017 en 31 augustus 2018) komt in aanmerking.

Er wordt per categorie een vijfkoppige vakjury gevormd die 10 titels nomineert binnen deze categorie, volgens een puntensysteem. De juryleden worden enerzijds binnen de VRT–boekenexperts gezocht en anderzijds buiten de VRT en zijn allemaal, bv. binnen het kader van hun (professionele activiteit) , thuis in het genre.

Basis voor de longlist is de lijst van Nederlandstalige boeken, uitgegeven tussen 1 september 2017 en 31 augustus 2018, die wij bijhouden, maar elk jurylid kan ook boeken nomineren die niet op de lijst staan, maar wel in aanmerking komen.

Er is geen reactiemogelijkheid

De Internationale filosofie-olympiade

redactie : 3 juni 2018 11:54 : Leerlingen in de kijker, Uitstappen

De internationale filosofie-olympiade, wat een verrijkende ervaring! Het was onvergetelijk en enorm leerrijk. Vijf dagen heb ik met meer dan honderd gelijkgezinden van over heel de wereld doorgebracht in Bar, een prachtig stadje in Montenegro. Bar was prachtig! Elke avond de zon zien ondergaan in zee, zalig gewoon. Het mooie Skadarmeer, dat tot aan Albanië loopt, was gewoon adembenemend. De organisatie regelde een boottocht op het meer en dat zorgde bij iedereen voor enkele momenten van ademloze bewondering.

Net zo bewonderenswaardig als Bar en omgeving waren de deelnemers van de olympiade. Zoveel enorm verschillende individuen, uit 50 verschillende landen maar met allemaal dezelfde interesse, met die ene onverbrekelijke band: filosofie. Vijf dagen lang hadden we de mogelijkheid om met elkaar te discussiëren over verschillende filosofische vragen. Het was niet alleen een kans om meer over filosofie te leren, maar ook om talen te oefenen! Engels werd uiteraard het meest gesproken, maar ook Duits en Frans werden her en der gehoord. Heel leerrijk. Je ontmoet daar mensen van wie je weet dat ze het heel ver zullen brengen, een heel nederig makende ervaring.

Natuurlijk spraken we niet alleen over filosofie, maar er werden ook vriendschappen gesloten. Een paar vriendschappen voor het leven, denk ik wel. Hoop ik alleszins. Maar we waren uiteraard allemaal samengekomen met een reden, namelijk de wedstrijd. Hoewel iedereen vooral probeerde te genieten van de ervaring en de competitie een beetje achterwege te laten, kwam donderdag dan toch het grote moment: het essay schrijven. Ik werd gegrepen door stress. Vier uur de tijd kregen we om een essay te schrijven over één van de vier citaten die we zouden krijgen. Vier citaten die we pas op het moment zelf te weten zouden komen. Vier uur klinkt misschien heel erg lang, maar geloof me, het was veel te kort. Daar zat ik dan in een lokaal met een laptop zonder internet en een woordenboek. Ik kreeg de vier citaten en de klok startte. We kregen de vier citaten in de vier talen van de IPO: Frans, Duits, Engels en Spaans. Hier volgen ze:

1. Aristoteles
« Quant à l’âme dianoétique, les images remplacent pour elle les sensations, et quand elle affirme ou nie le bon et le mauvais, elle fuit ou poursuit. C’est pourquoi jamais l’âme ne pense sans image ».

„Der zum Denken fähigen Seele kommen die Vorstellungsgehalte wie Wahrnehmungsgehalte zu; und wenn sie ein Gut oder Übel bejaht oder verneint, dann meidet oder verfolgt sie. Deswegen denkt die Seele niemals ohne Vorstellungsgehalt.“

“En vez de sensaciones, el alma discursiva utiliza imágenes. Y cuando afirma o niega (de lo imaginado) que es bueno o malo, huye de ello o lo persigue. He ahí cómo el alma jamás intelige sin el concurso de una imagen.”

“Images belong to the rational soul in the manner of perceptions, and whenever it affirms or denies that something is good or bad, it pursues or avoids. Consequently, the soul never thinks without an image.”

2. Mengzi

“Todos los hombres tienen un corazón incapaz de soportar los sufrimientos de los otros. Los reyes antiguos tenían el corazón compasivo, por ello practicaban una política igualmente compasiva. Cuando con un corazón compasivo se practica una política igualmente compasiva, el gobierno del mundo es tan fácil como hacer girar algo en la palma de la mano.”

“No man is devoid of a heart sensitive to the sufferings to the others. Such a sensitive heart was possessed by Former Kings and this manifested itself in compassionate government. With such sensitive heart behind compassionate government, it was as easy to rule the Empire as rolling it on your palm.”

« Tout homme possède un cœur qui ne peut tolérer la souffrance d’autrui. Comme les anciens rois possédaient un cœur qui ne pouvait tolérer la souffrance d’autrui, ils établirent un gouvernement qui ne pouvait tolérer la souffrance d’autrui ; et comme ils mirent en pratique des mesures qui rendaient intolérable la souffrance d’autrui, ils instaurèrent l’ordre dans le monde aussi facilement qu’on fait tourner une boule dans le creux de la main ».

„Alle Menschen haben den Kardialsinn, der dazu befähigt, nicht hartherzig zu sein gegenüber anderen Menschen. Da die Ahnkönige (ergo) den Kardialsinn hatten, der dazu befähigte, nicht hartherzig gegenüber anderen Menschen zu sein, haben sie halt folglich Regulierungen, die nicht hartherzig waren gegenüber den Menschen, entstehen lassen. Wenn ein Herrscher mit dem Kardialsinn, welcher dazu befähigt, nicht hartherzig zu sein gegenüber anderen Menschen, Regulierungen praktiziert, die nicht hartherzig sind gegenüber den Menschen, dann erlaubt dies ihm, beim Dienstbewusstmachen des Reichs dieses auf der Handfläche kreisen zu lassen.“

3. Immanuel Kant

„Da es nun mit der unter den Völkern der Erde einmal durchgängig überhandgenommenen (engeren oder weiteren) Gemeinschaft so weit gekommen ist, dass die Rechtsverletzung an einem Platz der Erde an allen gefühlt wird […].“

« Puisque désormais la communauté (plus ou moins restreinte ou large) des peuples de la terre s’est développée au point que la violation du droit en un endroit de la terre est ressentie en tous […] ».

“Because a (narrower or wider) universal community widely prevails among the Earth’s peoples, a transgression of rights in one place in the world is felt everywhere […].”

“Como se ha avanzado tanto en el establecimiento de una comunidad (más o menos estrecha) entre los pueblos de la tierra que la violación del derecho en un punto de la tierra repercute en todos los demás […].”

4. Lydia Goehr

“A work of art takes place in and as a performance in which listeners or observers abstract the artwork out of the context of the empirical or real world to render it purely aesthetic, an abstractive and active deed that requires them to achieve a state of self- or world-forgetfulness as they enter into the new world of the work of art.”

“Una obra de arte se produce por medio y en forma de una actuación en la que los oyentes u espectadores abstraen la obra del contexto del mundo empírico o real y la convierten en algo puramente estético, un hecho activo de abstracción por el que deben alcanzar un estado de olvido de sí mismos y del mundo al entrar en el nuevo mundo de la obra de arte.”

„Ein Kunstwerk entsteht in und als eine Performance, in der die Zuhörer oder Beobachter das Kunstwerk aus dem Kontext der empirischen oder realen Welt abstrahieren, um es rein ästhetisch zu machen, eine abstrakte und aktive Tat, die von ihnen erfordert, einen Zustand des Selbst- oder Weltvergessenheit zu erreichen, wenn sie in die neue Welt des Kunstwerks eintreten.“

« Une œuvre d’art se réalise dans et sous la forme d’une performance dans laquelle qui écoute ou observe extrait l’ouvrage du contexte du monde empirique ou réel pour la rendre purement esthétique, par une démarche d’abstraction active qui exige que l’on atteigne un état d’oubli de soi et du monde au moment où de pénétrer dans le nouveau monde de l’œuvre d’art ».

Na een lange tijd nadenken koos ik voor het tweede citaat. Een uur ging voorbij voor ik daadwerkelijk begon te schrijven. Ik had tijd nodig om mijn mening te vormen en goed na te denken over hoe ik die zou formuleren en of ik het citaat wel goed begrepen had. Uiteindelijk begon ik er dan aan, in het Engels, met nog maar drie uur te gaan.

Ik schreef eerst en vooral dat compassie in je hart niet altijd zal leiden tot een compassievol mens zijn. Compassie is een emotie, een gevoel. Een gevoel dat je kan onderdrukken zoals elk ander gevoel. Iedereen is in staat om bepaalde gevoelens af en toe niet naar boven te laten komen. Denk maar aan woede of verdriet of jaloezie, af en toe wil je die gewoon even onderdrukken.

Ten tweede was ik ervan overtuigd dat een compassievol leider en/of een compassievolle regering niet volstaat. Het volk moet ook compassievol zijn en met elkaar en met de

wetten en regels kunnen omgaan, anders komen er opstanden en rebellie en dat kan nooit leiden tot een makkelijk te regeren rijk. Daarenboven is een compassievol leider niet altijd goed, soms moet je als leider harde beslissingen nemen en knopen doorhakken die voor sommige groepen mensen niet altijd even aangenaam zijn. Dan moet je in staat zijn je compassie opzij te zetten, te onderdrukken. Je kan je niet altijd laten leiden door je hart, je hebt je verstand, je ratio, ook nodig.

Tot slot paste ik toe wat ik geleerd heb in de lessen Latijn en dacht aan de stoa. De stoïcijnen willen alles in harmonie zien. Dus in dit geval: de harmonie van ratio en compassie en de harmonie van volk en regering.

Jammer genoeg had ik niet genoeg tijd om mijn essay te verfijnen en had ik ook amper tijd om een goed slot te schrijven, waardoor mijn essay de kracht verloor die het nodig had. Ik stapte met een slecht gevoel weg uit het lokaal. Een domper op het mooie avontuur. Maar lang heb ik niet getreurd, de ervaring ging verder, het essay lag al achter mij en het heeft geen nut om te blijven dwalen op iets waar niets meer aan te veranderen valt. Het zou zonde zijn om mijn gehele avontuur te laten verpesten door één tegenslag. Ik ging door en heb nog ten volle genoten van de overige dagen. Zaterdagavond was er de slotceremonie, waar ik naartoe ging zonder verwachtingen voor mezelf, maar met veel hoop voor mijn nieuwe vrienden. Zoals gedacht, won ik niks, maar echt treurig werd ik er niet van. Uiteraard zat er ergens wel die teleurstelling, maar dat werd goedgemaakt toen ik op het podium mijn nieuwe vrienden zag schitteren.

Uiteindelijk kwam de laatste dag. Met pijn in het hart nam ik zondagmiddag afscheid van Bar en van de fantastische mensen die ik daar ontmoet heb. Het was een ‘once-in-a- lifetime’- ervaring, die ik nooit meer kan of wil vergeten. Het zal me voor altijd bijblijven, voor altijd in mijn hart. Ik ben vooral blij dat ik zoiets heb kunnen en mogen meemaken. Ik ben supertrots op mezelf dat ik tot daar geraakt ben. Ik ben en blijf altijd de winnaar van de Belgische preselectie van de internationale filosofie olympiade, dat en mijn herinneringen aan de reis zal men mij nooit kunnen afnemen. Iedereen die daar aanwezig was, was eigenlijk een winnaar, want we hebben allemaal een onvergetelijk avontuur mogen beleven! Samen denkend en samen (be)levend, en gaat het daar net niet om in het veel te korte mensenleven?

Er is geen reactiemogelijkheid

De Kleine Cervantes

redactie : 16 mei 2018 13:50 : Leerlingen in de kijker

De twintigste editie van de  Kleine Cervantes was een groot succes. We zijn gestart met 22 leerlingen die 5 boeken gelezen hebben. Dertien leerlingen zijn meegegaan naar het slotdebat van de Kleine Cervantes in de Minardschouwburg te Gent. De twee presentatoren hebben het debat in goede banen geleid. Drie van onze leerlingen werden op het podium geroepen om mee te debatteren. Eline Haustraete uit 1Ld, Femke Bekaert uit 2Mb en Hannah Van Oevelen uit 2GL. Ze hebben dit fantastisch gedaan. Dag Delesie (1Lc) had een inspiratiebord gemaakt voor de schrijver van het boek ‘ Hoe Tortot zijn vissenhart verloor’ van Benny Lindelauf. Het was zijn favoriete boek en Benny (de schrijver) was zo onder de indruk van zijn tekentalent dat hij hem een boek cadeau gedaan heeft.

De winnares van de Kleine Cervantes 2018 is Saskia Maaskant met het boek ‘Dromer’.

Er is geen reactiemogelijkheid

2de ronde van de Geografie Olympiade

redactie : 23 februari 2018 09:08 : Leerlingen in de kijker

Zonet liepen de resultaten van de 2de ronde van de Geografie Olympiade binnen. Zoals je hieronder kan zien zijn het stuk voor stuk mooie resultaten! Zeker als je ze vergelijkt met het Vlaams gemiddelde van 62,5% 😊

Maarten De Caestecker wist zich zelfs te selecteren voor de finale!

NAAM

VOORNAAM

KLAS

Result2

SelectFIN

De Caestecker

Maarten

6WW

79,09

JA

De Vos

Louis

6WW

77,73

NEE

Pieters

Reinout

5WW

74,09

NEE

Meeusen

Arno

6WW

74,09

NEE

Baetens

Robben

6LWi

73,64

NEE

Wettinck

Daan

6WW

70,45

NEE

Vandersnickt

Simon

5WW

70

NEE

Bossaer

Olaf

6GWi

68,18

NEE

Scharff

Wout

5WW

67,73

NEE

De Keyser

Renaat

5GL

64,55

NEE

Dispa

Thibaut

6WW

64,09

NEE

Van Hoorde

Rémi

5WW

60

NEE

Heirman

Ine

5WW

50,45

NEE

Er is geen reactiemogelijkheid

2de ronde geo-olympiade

redactie : 14 februari 2018 10:56 : Leerlingen in de kijker

Op woensdag 7 februari trokken we met 13 leerlingen van onze school naar de Campus Sterre van de Universiteit Gent. Robben Baetens (6LWi8), Olaf Bossaer (6LWi8), Maarten De Caestecker (6WW6), Renaat De Keyser (5GL), Louis De Vos (6WW8), Thibaut Dispa (6WW6), Ine Heirman (5WW6), Arno Meeuwsen (6WW8), Reinout Pieters (5WW8), Wout Scharff (5WW8), Simon Van Der Snik (5WW8), Rémi Van Hoorde (5WW6) en Daan Wettinck (6WW8) waren geselecteerd voor de tweede ronde van de Vlaamse Geografie Olympiade.
Met 13 leerlingen had SGW zelfs het meeste geselecteerden van alle scholen!

In deze tweede ronde streden 371 Vlaamse leerlingen voor één van de 18 plaatsen in de finale. Hiervoor kregen ze een reeks vragen die hun kennis en ruimtelijk-relationeel inzicht testten. Na afloop van de test werd er door leerlingen natuurlijk druk overlegd wat de juiste antwoorden konden zijn.

We wensen deze leerlingen alvast een dikke proficiat met hun puike prestatie! En nu is het gespannen afwachten op hun resultaten.

Er is geen reactiemogelijkheid

Mini-onderneming: Duo Milia

redactie : 7 december 2017 08:58 : Leerlingen in de kijker
Twaalf enthousiaste leerlingen uit de 6de Economische van onze school hebben de mini-onderneming Duo Milia, opgericht.
Op woensdag 22 november 2017 vond onze eerste aandeelhoudersvergadering plaats. We hadden ons eerste verkoopmoment en onze aandeelhouders maakten kennis met onze producten. We verkochten kerstrozen en heatpacks. Na deze vergadering konden de aandeelhouders met een gerust hart naar huis want nu weten ze dat hun aandelen in goede handen zijn. Onze mini-onderneming blijft niet stilstaan en zal nog verschillende verkoopmomenten houden gedurende dit schooljaar.
We houden jullie alvast op de hoogte via onze Facebookpagina Duo Milia!😉
 
Er is geen reactiemogelijkheid

Chemie-olympiade

redactie : 26 november 2017 11:56 : Leerlingen in de kijker

Dit jaar hebben de leerlingen het zeer goed gedaan voor de chemie-olympiade. 11 van de 29 SGW- deelnemers konden zich plaatsen voor de tweede ronde. Vorige jaren waren dat er maximaal 2. Om te slagen moesten ze minimaal 69% behalen.

Gaan naar de tweede ronde:

Arno Meeusen (69%) 6 WW8
Robbe De Waele (92%) 6 WW8
Maxime Morel (81%) 6 WW8
Josse De Coen (80%) 6 WW8
Bert Bauwens (76%) 6 WW8
Kyano Uyttenhove (72%) 6 WW8
Daan Wettinck (85%) 6 WW8
Thibault Dispa (84%) 6 WW6
Maarten De Caestecker (81%) 6 WW6
Lars Bogaert (72%) 6 GWI8
Simon Vandersnickt (89%) 5 WW8

In totaal hebben er 3219 leerlingen deelgenomen en 358 hebben zich kunnen plaatsen voor de tweede ronde.
Veerle Van Damme

 

Er is geen reactiemogelijkheid